Mellékletek:
































































































































































































































Beszámoló a Görbeházi Széchenyi István Általános Iskola ökoiskolai tevékenységéről a 2018-2019-es tanévben



Iskolai közösségünk arra törekszik, hogy a felnövekvő nemzedék korszerű, európai színvonalú iskolába járhasson. Ennek érdekében környezetünket óvjuk, szépítjük. Iskolánk mindennapjait átszövő környezetvédelmi programja: A gyermekekben hajlandóságot ébreszteni az aktív részvételre, kialakítani a környezeti és természeti problémák meglátásának képességét és a tenni akarást a problémák megoldására. Érzékennyé tenni a gyerekeket a harmonikus környezet szépségének befogadására, élvezetére, megóvására, a másság elfogadására. Segíteni a környezeti folyamatok, összefüggések megértését, a környezettudatos életvitel kialakítását, a fenntarthatóságra való törekvést.


Alapvető célkitűzések: • Környezettudatosságra nevelés, a fenntartható fejlődés elveinek érvényesítése a napi gyakorlatban
• A környezetkímélő magatartás legyen meghatározó erkölcsi alapelv, egyéni és közösségi szinten egyaránt.
• Alakuljon ki felelősség környezetünk állapota iránt, ismerjük fel és óvjuk a környezet értékeit.
• Mindennapjainkat hassa át az újrahasznosítás szemlélete.
• Diákjaink szüleinek bevonása az intézmény ökoiskolai tevékenységébe.
• A tervezett feladatok esetében a megjelölt határidők betartása.
Szeptember - Megtörtént az éves munkaterv felülvizsgálata.
- Az osztálytermek dekorálása a gyerekek bevonásával. (környezetbarát szemlélettel)
- Kihelyezésre kerültek a szelektív hulladékgyűjtők.
- Elem és kupakgyűjtők kihelyezése.
- Az alsó és felső tagozaton egyaránt részt vettünk a Világ legnagyobb tanórája projektben.
Részletes beszámoló az 1. és 2. sz. mellékletben
- Egészségnap az alsó tagozat szervezésében. 3. sz. melléklet
Október - Hulladékgyűjtés.
- Takarékosságra nevelés az 1. osztályban. 4. sz. melléklet
November - Elkezdődött a madáretetők kihelyezése, feltöltése. 5. sz. melléklet
December - Folyamatos madáretetés.
- Tantermek dekorálása a tél, a karácsony jegyében. 6. sz. melléklet
- Adventi játszóház az újrahasznosítás szellemében. 7. sz. melléklet
Január - Újabb madáretető kihelyezése, madáretetők folyamatos feltöltése.
- Részt vettünk a Bodaszőlőért Egyesület által benyújtott „SZEMLÉLETFORMÁLÁSSAL A KORSZERŰ HULLADÉKGAZDÁLKODÁSÉRT” pályázat megvalósítási szakaszában. 8. sz. melléklet
- Kitöltöttük az Ökoiskolai Hálózat éves kérdőívét.
Február - Gondoskodtunk a madarakról.
- Dekoráltuk a tantermeket a farsang jegyében.
Március - A víz világnapja, HAPPY hét alkalmával megvalósult a felső tagozat projekthete. 9. sz. melléklet
- A Fenntarthatósági témahétbe a 4. osztály kapcsolódott be. 10. sz. melléket
- Március 22-én Bekapcsolódtunk a TE SZEDD! mozgalomba. 11. sz. melléklet
- Március 22-én elültették az 1. osztályosok a homokozó mellé a következő császárfát. 12. sz. melléklet
Április - A hagyományhoz híven megtartottuk a Húsvéti játszóházat. 13. sz. melléklet
Május - Madarak és fák napja. 14. sz. melléklet
Június - Június 7-én sport és egészségnapot tartottunk. 15. sz. melléklet
Szálkainé Tóth Ildikó Judit
ökoiskolai koordinátor

1. sz. melléklet

A VILÁG LEGNAGYOBB TANÓRÁJA

A világ legnagyobb tanóráját 2018. szeptember 24-én tartottam a 4. osztályban. A tanórát megelőzte a globális szó ismeretének felmérése illetve a csoportalakítás. Az óra fő témája a globális célok megismertetése, valamint a fiatal korosztály ösztönzése egy adott probléma megoldására. Az órát 2 tanóra keretein belül valósítottam meg 26 fővel csoportmunkában.


• Az első tanórán megnéztük a globális célokról szóló ismertető videót, melyet 13+1 totóval dolgoztuk fel. Ezután a problémák megoldásáról tekintettük meg egy animációs kisfilmet, melynek szereplőit csoportosítottuk az alábbiak szerint: feltaláló, újító, kampányoló.



• A második tanórán a gyerekek megkapták a 17 célt tartalmazó feladatlapot, ahol csoportmunkában kiválaszthattak egy célt, ami közel állt hozzájuk. Közösen megfogalmazták a problémát és javaslatot tettek annak megoldására. Felismerték azokat a készségeket, amelyek szükségesek lehetnek számukra a megvalósításban. Ezt követően egyénileg elkészítették a saját VilágVédő portréjukat.




A tanóra végén megalkottuk az osztály közös célját, mely szerint ebben a tanévben szemétmentessé tesszük az iskola előtti parkot, amely előnytelen esztétikus képet ad iskolánkról. Ezt a nemes cselekedetet az óra végén saját ujjlenyomatukkal látták el, mellyel igazolták összetartozásukat és a közös feladatkitűzésüket.

Bujdosó Brigitta

2. sz. melléklet
Az ENSZ 2015. szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a Világ Legnagyobb Tanórája keretében a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. A kezdeményezés hatására világszerte számos ország – köztük Magyarország is – csatlakozott ehhez a nemzetközi projekthez. A felső tagozatban az ötödik osztályban tartottunk globalizációs órákat. A tanóra célja az volt, hogy megerősítse a gyerekeket abban, hogy mindenkiből válhat VilágVédő és mindenki tehet azért, hogy a Fenntartható Fejlődési Célok (Globális Célok) megvalósuljanak. A VilágVédők átlagemberek, akik odafigyelnek arra, hogy otthonukat, iskolájukat, közösségüket és országukat jobb, élhetőbb hellyé tegyék, és törődnek azzal, hogy mindezeket megóvják a jövő számára. Azáltal, hogy megértik, hogy a Célok elérésében mindenkinek szerepet kell vállalnia, a diákok felismerik és értékelni kezdik az egyes egyének különböző képességeit, beleértve a sajátjaikat is.
A diákok:
• megértették, hogy mitől lesz valaki VilágVédő (egy olyan személy, aki tudatosan tesz a Globális Célokért),
• felismerték és megértették, hogy olyan képességekkel és tudással rendelkeznek, amelyekkel elérhetik a Globális Célokat,
• megtanultak érvelni a véleményük mellett.

Priscsákné Szekrényesi Judit
szaktanár

3. sz. melléklet

Egészségnap- Gyümölcsszüret


Az idei év első egészségnapját 2018. szeptember 29-án pénteken tartottuk meg a Sportpályán. Az időjárás nagyon kedvező volt számunkra. Programjaink sorában mindenki talált számára kedvelt elfoglaltságot, volt mókás szendvics készítés, zöldség vagy gyümölcs dísztál készítés, gyümölcsszüret sorverseny vetélkedő. Az elkészült munkák zsűri által értékelésre kerültek, majd jóízűen elfogyasztották a gyerekek. A sorverseny feladatainak teljesítésébe a szülőket is bevontuk, így mindenki részesült egy kis izgalomban. Reméljük mindenki jól érezte magát és tavasszal is ilyen sikeres lesz rendezvényünk!

Földváriné Varga Viktória

4. sz. melléklet

A takarékosságra nevelést játékosan, mesekeretbe helyezve, a Tücsök és a hangya történetén keresztül valósítottuk meg az 1. osztályban. A mese megismerése, elolvasása, megbeszélése után a Sulinet oldaláról letölthető interaktív feladatlapot oldottunk meg a digitális tábla segítségével. majd a gyerekek mindegyike elmondhatta saját gondolatait a takarékosság megvalósítására vonatkozóan. Rajzórán rajzos formában dolgozták fel a mesét, a takarékosság témáját.

Szálkainé Tóth Ildikó Judit
osztáyfőnök

5. sz. melléklet
Madáretető kihelyezése


6. sz. melléklet
Teremdekorációk:


7. sz. melléklet

Az adventi játszóházban az alsó tagozat osztályai vettek részt. A gyerekek karácsonyi ajándékot készíthettek szüleik számára. Tevékenységünket az újrahasznosítás igénye vezérelte ebben az évben is.
Az 1. osztályosok karácsonyfadíszt készítettek, fenyőtobozt öltöztettünk fel angyalkának.
A 2. osztályosok hóembert készítettek vattakorongból valamint harmonika színezőt.
A 3. osztályosok villanykörtéből készítettek karácsonyfadíszt akril festék, csillámpor és szalagok felhasználásával. Hamis mézeskalácsot is készítettek kartonpapírból és 3D képeslapot.
A 4. osztályosok üdvözlőlapot készítettek.



Szálkainé Tóth Ildikó Judit
8. sz. melléklet



9. sz. melléklet

Beszámoló a felsős munkaközösség által megrendezett „A víz az élet projekt hét” megvalósításáról.



Mikor a felsős munkaközösség elhatározta, hogy a Víz az élet projektet megvalósítja, még nem tudta, hogy két országos témahét is a víz fontosságát emeli ki a 2019-es évben. Egyértelmű volt számunkra, hogy részt veszünk az országos kezdeményezésekben, hiszen a céljaink közösek voltak: felhívni a tanulók figyelmét a természetes vizeink védelmére, és a vízivás fontosságára. Mivel országos témahetekben is dolgoztunk, úgy döntöttünk, hogy néhány feladatot kiterjesztünk iskolai szintre, ill. hogy minden felsős osztályban, minden tanórán foglalkozunk a víz jelentőségével. A projekthéten elvégzett feladatok színvonalának emelkedését hozta, hogy országos pályázatokra dolgoztunk. Már a hét folyamán megérkezett a jó hír, hogy az előzetes feladatra a versíró pályázatra beküldött vers első helyezést ért el.

Előzetes feladatként: „Vizet mindenkinek!” címmel iskolai szintű versíró pályázatot írtunk ki. A pályázatra 32 vers érkezett be. A zsűri döntése alapján 7 verset küldtünk el a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság által meghirdetett országos versíró pályázatra. A Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a Magyar Hidrológiai Társaság Baranya és Somogy Megyei Területi Szervezeteivel írt ki országos verspályázatot az idei Víz Világnapja alkalmából, „Vizet mindenkinek! címmel, általános iskolás tanulók számára. Az országos verspályázatra több tucat pályamű érkezett. A dunántúli települések iskolái mellett más megyékből és a fővárosból is küldtek be verseket a gyerekek, de határon túlról, a szerbiai Zentáról is kaptunk nagyszerű költeményeket. A verseket Hajnal Éva költő, tehetségmentor, drámacsoport-vezető bírálta el Márkus László költővel együtt, akik a Litera-Túra Irodalmi és Művészeti Magazin, Folyóirat és Kiadó alapító-tulajdonosai és főszerkesztői. I. helyezett: Szalkovszki Dézi Lilla – 8. osztályos tanuló (14 éves), Szivárvány színben című versével.

Görbeházi Széchenyi István Általános Iskola (Hajdú-Bihar megye) Felkészítő pedagógus: Priscsákné Szekrényesi Judit

A pályázati kiírásnak megfelelően a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság honlapján (www.ddvizig.hu) és a hivatalos facebook oldalán (https://www.facebook.com/ddvizig/) is közzétették már a legsikeresebb alkotásokat.

Honlap: http://www.ddvizig.hu/hu/hirek-ddvizig/60cf9504-777f-403c-b6c4-ea98bd26a488
FB: https://www.facebook.com/ddvizig/

A zsűri jóvoltából a Litera-Túra Irodalmi és Művészeti Magazinban és – Folyóiratban is megjelennek majd a versek.
https://www.facebook.com/literaturairodalmiesmuveszetimagazin/videos/2356488644628987/

A három szakmai társaság ajándéka az oklevelek és díjak mellett az, hogy a nyertesek szüleikkel tölthették el a Víz Világnapját a Magyarhertelendi Termálfürdőben.

A projekthét időpontja: 2019. 03. 18-03.22.
- Célja:
Fenntarthatóság és környezettudatos szemlélet fejlesztése.
- Kompetenciák fejlesztése
- Toleranciára, együttműködésre nevelés
- Kommunikációs készség fejlesztése
- Az együttműködési képességek fejlesztése. Az egyén, és közösség számára előnyös tulajdonságok, pozitív értékek erősödése
- Alkotó energiák mozgósítása, kreativitás, fantázia, empátia, előadó képességek, önbizalom, együttműködés fejlesztése
- Tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek aktiválásának növelése
- Komplex, összetett és a tanulók érdeklődésének, tudásszintjének megfelelő téma sajátos feldolgozása, amely magában foglalja az életszerű, gyakorlatias, valóságra vonatkoztatott tanulást.
- Tantárgyi integráció megvalósítása. Egyéni és együttműködésen alapuló munkaformák alkalmazása. Partneri együttműködés kialakítása. Az önálló döntés, annak felelőssége, az önértékelés fejlesztésére való törekvés.

A projekthét keretén belül megvalósított témahetek:

- Fenntarthatósági Témahét. A 2019. évi Fenntarthatósági Témahét témakörei a közösségi közlekedés, a víz és a Globális Célok közül a „3. Egészség és jóllét” a „11. Fenntartható városok és közösségek” és a „13. Fellépés az éghajlatváltozás ellen” témái köré szerveződtek. A témahét programjából előre megadott óratervek közül az „Egy csepp vízből „óravázlatot választottuk, és dolgoztuk fel a felső tagozatos tanórákon.
- etika óra:„Szervusz ponty,szervusz pinty!” játékot játszották a gyerekek, valamint érveket gyűjtöttek a csapvíz, vagy ásványvíz fogyasztása mellett, és ellene.
- magyar nyelv és irodalom: Anna-víz, az örök gyógyforrás - újságcikket dolgoztak fel csoportokban.
- ének-zene: Népdalokat hallgattak meg, és énekeltek a Tiszáról.
- vizuális kultúra: A Tisza eredete –képes vetítés. Aszfaltrajz plakát készítése a víz világnapja alkalmából.
- informatika: A Seppovizes játék megismertetése történt a gyerekekkel.
- matematika: Vízfogyasztással kapcsolatos matematikai feladatokat oldottak meg.
- kémia: Gondolati térképeket készítettek a vízről.
- földrajz: A gyerekek érzékszervi vizsgálattal (ízleléssel) összehasonlították a következő vizeket: csapvíz, felforralt víz, Hunyadi-keserű víz, Anna-víz vagy helyi forrásvíz. Földgömbön megnézték a vízfelületeket:A Föld felületének 71%-át víz borítja. A vizek nagy része óceán és tenger, a vizeknek többi része édesvíz, amelynek töredéke alkalmas emberi fogyasztásra.
- angol: Közmondások, szólások. Keresd a párját! Közmondások és jelentésük párosítása. Minden gyerek húzott egy közmondást vagy a jelentését. Felolvasta, és megkereste a párját.
- természetismeret, biológia: A gyerekek érzékszerveik segítségével vizsgálták meg a következő vízfajtákat! Vízminták: csapvíz, uszodavíz, folyó vagy patak vize/vagy tó vize, pocsolyavíz.
-Happy- hét keretein belül vízfogyasztást népszerűsítő program megvalósítása volt a célunk. A program fő célja az ásványvízbevitel növelése, ezzel párhuzamosan a cukros, szénsavas üdítők fogyasztásának csökkentése volt. Szakköri kereteken belül az élménypedagógiát erősítendő feladatokat végeztünk a gyerekekkel együtt.

- A program nyitásaként. az iskolai valamennyi tanulója, és dolgozója kékbe öltözött. Flas mobot készítettünk a vízivás népszerűsítése érdekében. Majd élő HAPPY feliratot rajzoltunk. Végül vizes sorversenyben mérték össze ügyességüket az osztályok.

- Víz nélkül nincs élet címmel rajzokat készítettek a tanulók. Dalokat írtak át, és reklámokat készítettek, aminek a témája a vízfogyasztás volt. Képregényt is készítettek, amelynek HAPPY vízcsepp manó vizes kalandjairól kellett szólnia. Az osztályok képviselői fotókat készítettek a hét eseményeiről. Minden elkészített alkotásból a legjobbakat elküldtük az OGYEI által meghirdetett országos pályázatokra:

- Iskolás korosztály számára hirdetett rajzverseny
- Dalátírás
- „HAPPY pillanat” fotópályázat gyerekeknek
- HAPPY képregény készítő verseny
- HAPPY víz reklámkészítés

Izgatottan várjuk a pályázat eredményeit!

Priscsákné Szekrényesi Judit
mkv.

10. sz. melléklet

Fenntarthatósági Témahét 2019. március 18-22



A 4. osztály a Fenntarthatósági Témahét ajánlásai közül a víz témakörrel foglalkozott.

A problémahelyzetet a Föld vízkészletének modellezésével érzékeltettük. Megállapítottuk, hogy a Föld édesvíz készlete, a tiszta ivóvíz mennyisége nagyon kevés, ezért ügyelnünk kell a víz tisztaságára, és takarékoskodnunk kell a vízzel. A tanulók csoportmunkában felvázolták, hogy mi mindenre használjuk a vizet. Önálló szövegfeldolgozás során feldolgoztuk az Anna-víz, az örök gyógyforrás című újságcikket. Megismertük a Benedek Elek által gyűjtött Tisza című népmondát. Ehhez kapcsolódva szólásokat, közmondásokat párosítottunk a magyarázatukkal. Énekeltünk Tiszáról szóló népdalt: Által mennék én a Tiszán. Megismerkedtünk A vizek fohásza című verssel.

A téma zárásaként rajzot készítettünk a vízzel való takarékoskodás lehetőségeiről, az éltető vízről.

Kissné Lente Ilona

11. sz. melléklet

Te Szedd! 2019



Az idei évben a Fenntarthatósági témahét részét képezte a Te Szedd! szemétszedési mozgalom, amelyhez az idén is úgy gondoltuk, hogy csatlakoznunk kell. Az akcióra 2019. március 22-én pénteken került sor, amelyen 203 fővel vettünk részt, diákok, szülők, tanárok egyaránt. Nagy lelkesedéssel indultunk neki kicsiny falunk utcáinak megtisztítása céljából, ahol szomorúan tapasztaltuk, hogy a tavalyi évhez képest nőtt a szemét mennyisége. Főleg a faluból kivezető illetve a szélső utcákon mutatkozott meg a szemetelési kedv. Reméljük, hogy a résztvevők lelkes munkája és az emberek odafigyelése elég lesz a tiszta környezet megtartásához! Találkozunk jövőre, addig is vigyázzunk környezetünk tisztaságára!

Földváriné Varga Viktória
koordinátor


12. sz. melléklet
Az 1. osztályosok császárfát ültetnek.



13. sz. melléklet

Húsvéti Játszóház

Húsvét az egyik legjelentősebb keresztény ünnepünk. Mozgó ünnepnek is hívjuk, mert minden évben más-más napra esik. Ennek oka a tavaszi napéjegyenlőséget (március 21.) követő holdtölte után következő első vasárnap. A 2019-es húsvét április 21-22-re esett.
A Görbeházái Széchenyi István Általános Iskolában április 15-én a pedagógusok 13- és 16 óra között Húsvéti Játszóházat szerveztek az alsóbb osztályos gyermekek számára. A pedagógusok igyekeztek a húsvét szimbólumait megjeleníteni a gyermekekkel a foglalkozáson. A Játszóházban a gyermekek készítettek húsvéti kosarat, díszítettek húsvéti tojásokat különböző technikával, valamint életre keltették a húsvéti nyuszikat különböző anyagokból és eltérő technikával.
A kézműves foglakozás célja az újrahasznosítás volt. Minden osztály a feleslegessé vált dolgokból alkotott valami újat.
 Az első osztályos gyermekek a pedagógusok segítségével az előre kiöntött gipsz tojásformából, sok szép színes tojást festettek. Ezenkívül festhettek még gipsz nyuszit és csibét.





 A második osztályos gyermekek húsvéti nyuszit készítettek papír guriga újra hasznosításával. A fehér nyuszik elkészítéséhez fehér filcet, barna fonalat, 1-*+mozgószemeket, valamint kisméretű pom-pomt használtak ragasztó segítségével. Ezenkívül különböző termésekkel díszítették ki a papír alapú húsvéti tojásokat.





 A harmadik osztályos gyermekek egy egész húsvéti nyúlhadsereget keltettek életre, zokni, rizsszemek, kötegelőnek, különböző szalagoknak, zsenília drótnak és a fekete filctollnak köszönhetően.





 A negyedik osztályosok húsvéti kosarat alkottak műanyag üvegek és zöld krepp papír felhasználásával, melyben az előre elkészített főtt hagymalével festett tojásokat vihették haza. A perzselt tojásokhoz harisnya zoknit és petrezselyemleveleket használtak.





Véleményem szerint mindenki nagyon jól érezte magát. A gyerekek örömmel vitték haza a Húsvéti Játszóházban készített kreatív alkotásaikat.

Bujdosó Brigitta

14. sz. melléklet

Egészségnap



Iskolánk hagyományai közé tartozik az évente megrendezésre kerülő egészségnap. Ezen napon törekszünk arra, hogy a gyerekek részesedjenek minden jóban, amit a lehetőségek megengednek. Így volt ebben az évben is. A nap tervezésekor sok mindenre kellett gondolnunk: hasznos, tanulságos, ismeretterjesztő, szórakoztató és jó hangulatú programokat szerettünk volna létrehozni. Olyat, hogy mindenkinek legyen kedves program, és mindenki jól érezze magát. Szerveztünk egészségével kapcsolatos program, természetesen jelen volt az egészséges táplálkozás is: gyümölcssaláta készítés. Az alábbiakban az egyes programok rövid összefoglalója olvasható.

Gyümölcssaláta készítés

Az osztályok az osztályfőnökök vezetésével szépen, fegyelmezetten, előre megbeszélt időpontra érkeztek az ebédlőbe. Mindenki magával hozta az elkészített salátát, amelyet közösen fogyasztottak el.

Játékos vetélkedő

Iskolánk tanulói játékos vetélkedőn vehettek részt, amiben nagyon aktívan részt vettek és jól érezték magukat.

Lufis tánc:

Minden csapatból 2-2 pár. A lány lábára kötni kell egy lufit, majd a zenére táncolni. A cél az, hogy ki kell pukkasztania többi páros lufiját. Az nyer, aki a legutolsónak marad.

Csáscsuné Mecsei Tímea















Beszámoló a Görbeházi Széchenyi István Általános Iskola ÖKO iskolai tevékenységéről a 2017-2018-as tanévben



  • 2017. szeptemberében az alsós és a felsős munkaközösségek bevonásával elkészítettük és elfogadtuk a 2017-2018-as tanévre vonatkozó munkatervet.
  • Környezetbarát szemlélettel dekoráltuk a tantermeket.
  • A szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésre kerültek.
  • Az iskola előtti parkra ügyeltünk, hogy ne legyen szemetes.
  • Kijelöltük az ifjú meteorológusokat, megkezdődtek az időjárásra vonatkozó megfigyelések. (1. sz. melléklet)
  • Kapcsolódtunk A világ legnagyobb tanórájához és a rajzpályázathoz. (2. sz. melléklet)
  • Hulladékot gyűjtöttünk.
  • Kapcsolódtunk a TE SZEDD! mozgalomhoz. (3. sz. melléklet)
  • Októberben foglalkoztunk a takarékosságra neveléssel. (4. sz. melléklet)
  • Novemberben fát ültettek az 1. osztályosok. (5. sz. melléklet)
  • Kihelyeztük a madáretetőket, elkezdődött a madáretetés.
  • Decemberben következetesen folytatódott a madarak etetése, környezetismeret órákon további etetőket, madárkalácsot helyeztünk el, és madármegfigyeléseket végeztünk.
  • Dekoráltuk a tantermeket a tél, a karácsony jegyében.
  • Ajándékot készítettünk az időseknek újrahasznosított anyagok felhasználásával.
  • Adventi játszóházat tartottunk, ahol a gyerekek karácsonyi ajándékot készítettek a szüleiknek, itt is az újrahasznosítás volt a fő szempont. (6. sz. melléklet)
  • Januárban folytatódott a madáretetés.
  • Februárban folytatódott a madáretetés, és a tantermek dekorálása a farsang jegyében.
  • Márciusban a 4.osztály osztálykeretben foglalkozott sok érdekességgel a Víz világnapján . (10. sz. melléklet)
  • Minden alsós osztálynak húsvéti játszóházat tartottunk. (11. sz. melléklet)
  • Dekoráltuk a tantermeket a tavasz jegyében.
  • Áprilisban kiemelt projektként végeztük el a Fenntarthatósági témahét feladatait. (12. sz. melléklet)
  • Májusban megtartottuk a Madarak és fák napját. (13. sz. melléklet)
  • Júniusban a Zöldenjobb Napon zöld ruhát öltöttünk és fotót készítettünk.
  • Lezárult az időjárás megfigyeléssel kapcsolatos tevékenység, elkészültek a diagrammok. (14.sz. melléklet)
  • A „Ki a tanteremből!” felhívásnak újra eleget tettünk és ezen a napon színes gyermeknapi programot szerveztünk gyerekeinknek. Egészségnap keretében népszerűsítettük a gyümölcsöket, a gyerekek saját kezűleg készíthettek gyümölcssalátát. A fogápolás fontosságáról is tartottunk foglalkozást.
  • A munkatervbe foglalt feladatok mellett a Pedagógiai programunknak megfelelően szeptemberben Egészségnapot, sportnapot – Zöldség fesztivált tartottunk. (7.-8. sz. melléklet)
  • Novemberben pedig kapcsolódtunk a Zöld okos kupa vetélkedőhöz. (9. sz. melléklet)
  • A földszinti folyosón alakítottuk ki az ÖKO iskolai faliújságot, melyet havonta aktualizálunk, kiírjuk a teljesítendő feladatokat, illetve motiváló képekkel hívjuk fel a tanulók, pedagógusok figyelmét.

    Köszönet mindenkinek, aki munkájával segítette az ÖKO iskolai programok megvalósulását.

    Szálkainé Tóth Ildikó Judit

    1. sz. melléklet

    Beszámoló az időjárás megfigyelésről



    A görbeházi Széchenyi István Általános Iskola 6. és 8. osztályos ifjú meteorológusai megfigyelést végeztek az időjárással kapcsolatban. Megfigyelték a csapadék, a szélerő és a látótávolság elemeit és összehasonlítottuk az interneten lévő időjárás elemeivel.
    A diákok érdekes feladatokat kaptak, megismerkedtek az időjárás elemeivel, a korábban megszerzett ismereteik alapján az alábbi feladatokat végeztük el. A feladatokon keresztül az alábbi területeken tapasztalható fejlődés:
  • gyors, pontos munkavégzés
  • önellenőrzés, önértékelés fejlesztése
  • önfegyelemre, kitartásra nevelés
  • egészségtudatosság
  • környezettudatosság
  • Az időjárás elemeinek sajátosságai, a csapadék, szél keletkezése. A nap, mint időjárást meghatározó tényező. A kísérlet megfigyelése és a következtetések levonása alapján az alábbi diagrammokat készítettük.






    Csáscsuné Mecsei Tímea

    2. sz. melléklet

    „A Világ Legnagyobb Tanórája”



    A Görbeházi Széchenyi István Általános Iskola 2017. SZEPTEMBER 18 és 24-e között ismét csatlakozott a „A Világ Legnagyobb Tanórája” címet viselő nemzetközi oktatási projekthez. Ennek célja, hogy a világ minden részén egy időben kerüljön megrendezésre az a Tanóra, amit az ENSZ szakértői csapata készített el a tudatos táplálkozás, valamint a felelős élelmiszerfogyasztás témakörében. Legfontosabb célként azt tűzték ki, hogy a lehető legtöbb általános és középiskola csatlakozzon a kezdeményezéshez és a lehető legtöbb fiatalhoz jusson el a tudatos táplálkozás, a felelősségteljes élelmiszer felhasználás gondolata. Iskolánk eleget tett ennek a feladatnak és megismertette a gyerekekkel az ENSZ által kijelölt 17 Globális Célt, mely célok a fenntartható fejlődést szolgálják és a Föld lakóinak legnagyobb problémáira próbálnak megoldást keresni.
    A diákok a projekt keretén belül érdekes feladatokat kaptak, hiszen az érintett témában kifejtették gondolataikat, fogalmazást írtak, riportot készítettek és rajzpályázaton vettek részt. Az alsó évfolyamos tanulók közül néhányan a „Mesetál” című rajzpályázaton mérhették össze tehetségüket az ország különböző pontjain tanuló társaikkal, ahol egy általuk választott, táplálkozással kapcsolatos mesét illusztráltak. A második osztályban színes és eredeti alkotások születtek, „A só”, „A kőleves”, „A legfinomabb falat” és más étellel, étkezéssel kapcsolatos népmese meghallgatása után, így a rengeteg beküldött pályamunka közül biztosan nehéz volt a zsűrinek döntést hozni. Bár a másodikosok helyezést nem értek el rajzaikkal, a „Világ legnagyobb tanóráján” tanúsított kreatív és érdeklődő órai munkájukért dicséretet érdemelnek.
    Reméljük, hogy az elültetett gondolatok később diákjaink életmódjában, világnézetében köszönnek vissza, s egy környezettudatos, a föld energiakészletét ismerő és tisztelő nemzedéket nevelhetünk fel bennük.

    Fülöp Polixéna Éva

    3. sz. melléklet


    4. sz. melléklet

    Takarékossági világnap



    Október 31. Takarékossági Világnap. Ennek jegyében megpróbáltam közelebb hozni a gyerekekhez a takarékoskodás, a takarékosság fogalmát. Mivel első osztályosokról van szó, a mesét hívtam segítségül.
  • Először beszélgettünk a munkáról, a szorgalomról. Mi a szorgalmasan végzett munka gyümölcse?
  • Utána meghallgattuk La Fontaine-től: A tücsök és a hangya című mesét.
  • Ezt követően a gyerekek összegyűjtötték a két szereplő külső és belső tulajdonságait.
  • Mesebefejezés másképp. Azt a feladatot kapták a tanulók, hogy egy másik befejezést találjanak ki a történethez. Nagyon változatos, érdekes zárógondolatok születtek.
  • A tanulság megfogalmazása után adódott a kérdés, „Hogyan, mivel tudunk mi takarékoskodni?”
  • A választ mindenki rajzban adta meg. A gyerekek lerajzolták, hogy mivel, hogyan lehet takarékoskodni.
  • Ezen a napon a gyermekek pénzügyi nevelése volt a cél. A mesén és a többi feladaton keresztül, felhívni a figyelmet a megtakarítások és az öngondoskodás fontosságára. Azért, hogy a következő közmondás lényegét megértsék, megfogadják.
    „Addig nyújtózkodj ameddig a takaród ér!”

    Besenyő Józsefné

    5. sz. melléklet

    A mi fánk



    Iskolánk ÖKO-programjában szerepel, hogy a mindenkori első osztály elültet egy fát az udvaron. Így tettük ezt mi is novemberben. Egy közelben lévő faiskola tulajdonosa felajánlott számunkra, egy császárfa csemetét. Örömmel fogadtuk, és hamarosan el is ültettük az egyik kisfiú nagypapája segítségével.
    A gyerekek nagyon lelkesek voltak és megígérték, hogy gondozni, óvni fogják a mi fánkat.




    Besenyő Józsefné

    6. sz. melléklet

    Adventi Játszóház



    A legszebb és legmeghatóbb keresztény ünnep a karácsony, melyet egy négy hetes várakozási időszak előz meg. Ez az advent időszaka. A hideg téli napokat a karácsony ünnepének az ereje melegíti fel. Ez az összetartó erő a szeretet. Ilyenkor még nagyobb és erősebb szeretettel gondolunk a közeli hozzátartozóinkra, rokonokra, barátokra és ismerősökre.

    Görbeházán a Széhenyi István Általános Iskolában már hagyománnyá nőtte ki magát az Adventi Játszóház megszervezése, melyet legutóbb 2017. december 20-án rendeztek meg az iskola pedagógusai. Az Adventi Játszóházban a tanítók kézműves foglalkozásokat szerveztek a gyerekeknek, akik a szüleiknek ajándékokat készítettek a fenyőfa alá.

    Minden osztály másfajta meglepetést nyújtott át a szüleinek, melyet az újrahasznosítás céljából készítettek. Az első osztály facsipeszes gyertyát hajtogattak harmonika technikával. A második osztály rénszarvasfejes díszt készített parafadugóból, mely gyönyörű dísze lehetett a karácsonyfának. A harmadik osztály havas karácsonyi asztali díszt álmodott és valósított meg CD lemez, toboz és különböző méretű kávékapszulák segítségével. A negyedik osztály adventi koszorút készített articsóka technikával. Munkájuk során színes szalagokat, gombostűt és teafilteres tasakokat használtak fel. A kész munkadarabokat karácsony előtt a gyermekek hazavihették, és gondosan becsomagolva elrejthették a fa alatt.

    Ezenkívül ezen a napon a gyerekek meglephették saját magukat is. Egy külön teremben hógömböt lehetett készíteni: bébiételes üveg, Kindermeglepetés, víz és csillámpor felhasználásával. A gyerekek örömmel rázogatták a maguk által készített csillámos hógömböket.

    A foglalkozást teljes mértékben áthatotta a szeretet, hiszen az alkotó gyermekek a kézművesedés alatt hangulatos karácsonyi dalokat hallgattak, valamint többször elénekelték az iskola közös karácsonyi énekét.

    Bujdosó Brigitta

    7. sz. melléklet


    8. sz. melléklet

    Zöldség fesztivál



    Iskolánk ezzel a címmel hirdette meg az idei tanév első egészségnapját.
    A rendezvényre 2017. szeptember 29-én került sor a falu sportpályáján. Mint ahogy a cím is utal rá, a zöldségeké volt a főszerep. Népszerűsítésük érdekében a következő programokat szerveztük meg: zöldségszobor rajzolás a kisebbeknek, faragás a nagyobbaknak; egészségtotó és kirakó; „zöldség futam”- csoportos váltóverseny. Programjaink kínálata mindenkinek adott lehetőséget arra, hogy a zöldségekkel jobban megismerkedjen. Jutalmul az osztályok által hozott alapanyagokból tisztítás és szeletelés után nyerszöldség kóstolón vettek részt a gyerekek. A jó hangulatról még az időjárás is gondoskodott. A legnagyobb eredménye ennek a napnak a több tálcányi zöldség elfogyasztása és a sok egészséges gyerek volt.

    Földváriné Varga Viktória
    alsós mkv.

    9. sz. melléklet

    Zöld okos kupa



    A verseny a PontVelem szervezésében 2017. novembertől 2018. áprilisig tart: 4 fordulós online vetélkedőből, regionális döntőkből és egy országos döntőből áll, amire általános iskola felső tagozatos diákok 3 fős csapatai jelentkezhettek. A mi iskolánk a 7. osztállyal nevezett be, 2 csapattal, Bíró Edina vezetésével:

    1.cs. Derecskei Dávid, Berkes Kristóf, Zovát Péter, 2.cs. Papp Kinga, Brendzsák Anna, Forgács Nikolett
    A verseny témakörei: környezetbarát háztartás, tudatos vásárlás, energiatakarékosság, természetvédelem!

    Bíró Edina

    10. sz. melléklet

    A víz világnapja 2018



    Az idei tanévben a 4. osztály „merült el” a víz világnapjában. E nap tiszteletére a mindig szép víz színét, a kék árnyalatait viseltük ruhadarabjainkon. Megismerkedtünk e nap történetével, idei nemzetközi és magyar logójával, plakátjával. Videókat tekintettünk meg a víz fontosságáról, jelentőségéről, tényeiről, ami után csoport munkában feladatlapon lévő furfangos feladatokat oldottunk meg. Ezek után vízzel kapcsolatos kísérleteket végeztünk el, mint például a folyadékok rétegződése, a víznek bőre van, a víz mozgása. A vizek lakóival hajtogatással ismerkedtek meg a tanulók. Készült tintahal, csuka, aranyhal, vitorláshal, rombuszhal, kardfogú hal. Végezetül az előzetes gyűjtőmunka feldolgozására került sor. Vízcseppekre ragasztották fel a hozott képeket. A nap programját a tornaórai vizes feladatok zárták le.
    Mindenki nagyon jól érezte magát és reméljük, hogy gazdagodtunk új információkkal az élet nélkülözhetetlen eleméről.

    Földváriné Varga Viktória
    osztályfőnök

    11. sz. melléklet

    Húsvéti Játszóház



    Húsvét az egyik legjelentősebb keresztény ünnepünk. Mozgó ünnepnek is hívjuk, mert minden évben más-más napra esik. Ennek oka a tavaszi napéjegyenlőséget (március 21.) követő holdtölte után következő első vasárnap. A 2018-as húsvét április 1-2.-ra esett.
    A Görbeházái Általános Iskolában március 26-án a pedagógusok 13- és 16 óra között Húsvéti Játszóházat szerveztek az alsóbb osztályos gyermekek számára. A pedagógusok igyekeztek a húsvét szimbólumait megjeleníteni a gyermekekkel a foglalkozáson. A Játszóházban készítettek a gyermekek húsvéti tartókat, tojásokat különböző anyagokból és eltérő technikával, valamint húsvéti bárányok is születtek.
    A kézműves foglakozás célja az újrahasznosítás volt. Minden osztály a feleslegessé vált dolgokból alkotott valami újat.
     Az első osztályos gyermekek a pedagógusok segítségével báránykákat készítettek vatta korong, barna színű papír és ragasztó segítségével. Ezenkívül sok szép színes tojást festettek.





     A negyedik osztályosok tojástartókat és bele húsvéti csillogó tojásokat készítettek. Ők is a papír gurigát hasznosították fel, melyből ötletes húsvéti tojástartók készültek. A kifújt tojásokat csillámporba fürdették meg.



    Ezenkívül, akinek kedve volt tojás díszt is készíthetett színes papírok, díszes csomagolópapírok és hurkapálca segítségével.



     A második osztályos gyermekek húsvéti tojást készítettek hungarocell tojásból. A precíz munkához az előre bevagdosott tojások réseibe díszes vászondarabokat dugdostak fogvájó segítségével, majd szalaggal körbetekerték a kész tojást.



     A harmadik osztályos gyermekek a papír gurigát keltették új életre. Kreativitásuknak köszönhetően húsvéti báránykák születtek belőle ragasztó, vatta és fogvájó segítségével.





    Véleményem szerint mindenki nagyon jól érezte magát. A gyerekek örömmel vitték haza a Húsvéti Játszóházban készített kreatív alkotásaikat.

    12. sz. melléklet










    13. sz. melléklet

    MADARAK ÉS FÁK NAPJA



    A Görbeházi Széchenyi István Általános Iskolában a 2017-2018-as tanévben is megemlékeztünk a Madarak és Fák Napjáról. Előzetes kutatómunkát igénylő feladatokat állítottunk össze az alsó tagozatos gyerekeknek. A totó helyes kitöltéséhez ismerni kellett az év fáját, az év madarát, a természetvédelem és a Hortobágyi Nemzeti Park címerállatát, a madáretetés szabályait, továbbá olyan érdekességeket is, hogy melyik madár tud hátrafelé repülni, valamint azt, hogy melyik madárnál jellemző az, hogy a hím költi ki a fiókákat.
    A Madárbújócska betűrejtvényben 11 madár neve volt elrejtve, amelyeket meg kellet találni. Érdekesség volt közötte a gödény, hiszen nem is gondolták a gyerekek, hogy ez egy madár.
    A magyar nyelv gazdagságát tükrözi az, hogy egy-egy élethelyzethez mennyi szólást, és közmondást tudunk rendelni. Ezekből válogattunk olyanokat, ahol a hiányzó madarak nevét kellett beilleszteni a szólásokba, közmondásokba.
    A feladatsort minden alsós osztály kiválóan megoldotta.

    Kissné Lente Ilona
    tanító

    14. sz. melléklet